annettebengtsson.blogg.se

2017-05-23
21:44:51

Passet jag behövde❤️

Min lilla odåga, buse, toka, fjant, bebis.. ja kärt barn har många namn men idag under dagens pass var hon bäst och verkligen kände hur bra jag behövde det. Behövde denna känslan av att vi två var ett. Så skönt när man är i en ångestspiral.

Dock började det kanske inte så optimalt med att hon INTE ville bli fångad, vårt vanliga dilemma. Hon skyggar när jag höjer handen med grimman för att få över nacken och öronen, så första försöket blev ett kast ifrån mig. Då stannade jag, tog ner handen med grimman och gick snett mot hennes rumpa samtidigt som jag pratade med henne och höll koll på hur hon reagera. Jag fick klappa henne och tog mig sakta, klappande, mot huvudet. Försökte lyfta handen och såg hur hon lyfte huvudet och "stirra" (haha hur jag nu såg det när hon hade flughuva på sig), sänkte huvudet och la grimskaftet runt hennes hals så att hon inte kan kasta sig loss. När hon är riktigt stressad och spänd så brukar jag leda henne med bara ett grimskaft runt halsen, det är inget problem har även gjort så och blivit omkörd av en motorcykel. Varför bråka när man inte måste? Iallafall så var hon hyfsat lugn så testa igen med grimman och hon lyfte huvudet lite så tog andra handen om hennes nosrygg och då fick jag på henne grimman. Så lugnt, säkert och metodiskt kom grimman på och hon kunde få sin morot och vi kunde börja gå mot stallet ihop med mamma och Dixi som fick vänta på oss, som vanligt. 

Väl i stallet borstades hon ordentligt först med gummiskrapa för att få bort lös päls och få upp ev damm och smuts, dessutom gratis massage åt hästen. Det följde med en rykt och sedan fix av manen och svansen, passade även på att frisera lite. 

Åh nu till dagens ridpass, ett dressyr pass. Dagen till ära red jag med mitt dressyrspö vilket jag inte gjort sedan jag började rida med sporrarna. 
Iallfall så red vi volter och serpentiner till en början, sedan gjorde vi lite framdelsvändningar på fyrkant innanför spåret och lite bakdelsvändningar. Sedan i traven blev det mer volter, skolor och skänkelvikningar. Hon korta upp sig ordentligt stundtals i både traven och galoppen. Vilken härlig känsla att verkligen känna att vi var ett, att bara slappna av och verkligen känna skillnaden när hon kortade upp sig och vi kunde leka lite med volter och fokusera på att göra mindre volter, öka och känna att hon var med mig. Dock gick det inte att rida förvänd, vet inte om jag spänner mig eller något men då låser det sig och hon saktar av eller byter galopp. Lite överklass då vi inte är på den nivån ännu i dressyren. Haha man kör förvänd galopp redan i LA dressyr och sedan är det först i Msvb innan byten kommer. Haha så nöjd med dagens pass med Goldie❤️❤️

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: