annettebengtsson.blogg.se

2017-04-30
21:29:41

Dressyr med jobb🐎

Planen frĂ„n början skulle vi trĂ€na lite och sedan rida igenom dressyrprogram till nĂ€sta helg. Men det blev att fokusera pĂ„ lite andra saker istĂ€llet. Haha det blir sĂ€llan som man tĂ€nker sig utan dagsformen som bestĂ€mmer. 

Passet började med att jag skrittade pĂ„ lĂ„nga tyglar i bĂ„da varven och sedan Ă€ven i trav. Dock i traven drog hon lite mera i höger varv och var inte alls lika avslappnad som i vĂ€nservarv. NĂ€r jag travat fram lite pĂ„ lĂ„nga tyglar sĂ„ skrittade jag en stund innan jag kortade tyglarna och började jobba med henne. 

Vi började med lite volter och grunda serpentiner och gick sedan över till trav dĂ€r jag gjorde samma jobb i bĂ„da varven. Hon var lite svĂ„r sĂ„ i vĂ€nster varv red jag henne lite i förvĂ€nd öppna, alltsĂ„ utĂ„tstĂ€lld i skritten och traven för att fĂ„ henne att lyssna mer. I högervarv var hon enkel i förvĂ€nda men hade svĂ„rare för vanliga öppnan sĂ„ fick jobba pĂ„ lite med det. SĂ„ mycket jobb med att fĂ„ henne att lyssna och smidig. 

I galoppen sĂ„ försökte jag fokusera pĂ„ att hĂ„lla galoppen och verkligen jobba med den. Har fĂ„tt att jag ska sakta av om galoppen ej blir bra vilket har gjort att jag ofta inte galopperar sĂ„ lĂ€nge för nĂ€r hon börjar stressa eller brĂ„ka sĂ„ saktar jag  av istĂ€llet för att stĂ€rka henne i galoppen. SĂ„ det jobbade jag med, sĂ„ följa spĂ„ret, gĂ„ in pĂ„ olika stora volter och sedan tĂ€nkte jag testa förvĂ€nda men dĂ„ blev det tvĂ€rnit. Det gick inte. I vĂ€nster galoppen kunde jag Ă€ven rida henne lite inĂ„tstĂ€lld möt en öppna i galopp pĂ„ lĂ„ngsidorna. DĂ€r var hon riktigt duktig sĂ„ en stor 🌟 dĂ€r. Men vĂ€nster galoppe Ă€r hennes starka galopp sĂ„ det blev mer problem i högervarv. 
Men sĂ„klart trĂ€nade jag den svĂ„ra (lĂ€s omöjliga) högergaloppen dĂ€r jag skulle göra samma jobb som i vĂ€nstra varvet... eller hur. Bara att fĂ„ henne att följa spĂ„ret var en rejĂ€l match men tillslut hittade jag ett sĂ€tt sĂ„ vi kunde hĂ„lla galoppen och Ă€ven gĂ„ in pĂ„ lite volter. Dock lutar hon sig in och typ tar bettet eller vad man ska sĂ€ga. Hon vill absolut inte stĂ€lla höger i galoppen utan gĂ„r gĂ€rna med rumpan in och Ă„t vĂ€nster vilket gör att hon sticker nĂ€r vi kommer till kortsidan. SĂ„ mycket mycket jobb för att försöka fĂ„ henne att arbeta rĂ€tt och försöka fĂ„ henne att stĂ€lla höger. Tror Ă€ven att jag sitter lite snett och har lĂ€ttare att vrida bĂ€cken och axlar Ă„t vĂ€nster Ă€n höger sĂ„ vi kan ha problem bĂ„da tvĂ„. Det mĂ€rks tydligt att hon inte Ă€r lika stark i höger som i vĂ€nster men tillslut fick jag henne att lyssna pĂ„ mig och dĂ„ nöjde jag mig. Vi travade av och sedan i skritten fick jag jobba för att försöka ha henne rak och i skritten gjorde jag skĂ€nkelvikningar inne Ă„tta för att fĂ„ henne att flytta bakdelen. NĂ€r hon lyssnade bra och flyttade rumpan sĂ„ skrittade jag av henne. Jag fortsatte dock att korrigera för att hon skulle gĂ„ rakt. 

Inne i stallet togs allt av och sedan fick hon gĂ„ ut dĂ€r jag svampade av henne medan hon Ă„t grĂ€s. Tror hon gillade det. Dessutom slapp hennes bĂ€dd bli blöt av vattnet som rann av henne. Vi borstar och fixar alltid hĂ€starna i sina boxar sĂ„ nu nĂ€r det var bra vĂ€der kunde jag stĂ„ ute. Till sist borstades hon av, hovarna kollades samt blev oljade och sist fick hon liniment (djĂ€vulsklo) pĂ„ bakknĂ€na. SĂ„klart avslutades allt med att dem fick sitt kvĂ€lls hö och kraftfoder. Nöjd med min tjej idag. 

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn: Kom ihÄg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: